واریس چیست؟

واریس چیست؟

واریس چیست؟

سرخرگها و مویرگها، خون مملو از اکسیژن را از قلب به سایر قسمتهای بدن میرسانند و سیاهرگها خون را به قلب برمیگردانند.

مسئله اینجاست که رگهای پایتان برای این کار باید تلاش بیشتری انجام دهند، چون خون را برخلاف جهت جاذبه زمین پمپاژ میکنند، یعنی خون را به سمت بالا میرانند درحالی که جاذبه زمین به سمت پایین است، بنابراین اگر دریچه های قلب ضعیف شده یا آسیب ببینند، خون به سمت عکس حرکت خواهد کرد و این مسئله باعث ایجاد تورمی میشود که در واریس میبینید.

مهمترین عامل واریس کدام است؟

ژنتیک مهمترین عامل است،سایر عوامل خطرزا، جنسیت خانمها، چاقی، پیری و بارداری (چون در طول دوران بارداری، ۵۰درصد خون بیشتری برای مراقبت از جنین تولید میکنید) را شامل میشود.

واریس فقط در پاها دیده میشود؟

به دلیل وزن بدن و جاذبه زمین بیشتر در پاها دیده میشود، ولی انواع مختلفی از آن در قسمتهای دیگر بدن هم دیده میشود. تلانژکتازی و ونوز لیک روی صورت، گردن و رگهای عنکبوتی در همه قسمتهای بدن ایجاد میشوند. حتی هموروئید که بزرگ شدن رگهای دور مقعد است هم نوعی واریس به شمار می آید.

چطور خطر واریس را کم کنیم؟

میتوانید با حفظ وزن و خودداری از ایستادنها یا نشستن های طولانی مدت  خطر ابتلا به آن را تا اندازه ای کاهش دهید. متخصصان توصیه میکنند از پوشیدن طولانی مدت لباسهایی که در قسمت میان تنه و کمر یا رانها تنگ باشند یا کفش پاشنه بلند خودداری کنید؛ چون هر دوی اینها بر گردش خون شما تاثیر میگذارند.